Duurzame samenwerking Laurens Thuiszorg
Transparante communicatie en innovatieve oplossingen
Laurens, een prominente VVT-organisatie in Nederland, biedt cliënten hoogwaardige zorg en ondersteuning, zowel binnen als buiten haar locaties. Sinds 2016 werkt DNZB samen met Laurens, waaronder met het domein Laurens Thuiszorg. DNZB fungeert als samenwerkingspartner en biedt ondersteuning bij zowel strategische als operationele uitdagingen. Deze samenwerking heeft zich ontwikkeld tot een waardevol partnership, waarbij transparantie, vertrouwen en innovatie centraal staan.
‘DNZB ondersteunt ons in het wervingsproces, hierdoor is de capaciteit van zorgverleners binnen Laurens aanzienlijk vergroot.’
Kim Verbrugge, teamleider bij Laurens, over de bijdrage van DNZB bij de inzet van helpenden in de thuiszorg
Innovatieve oplossingen voor personeelstekorten
Laurens Thuiszorg heeft een aantal innovatieve oplossingen ontwikkeld om de personeelstekorten aan te pakken. Zo bieden zij mensen zonder zorgdiploma de mogelijkheid om binnen twee maanden te worden opgeleid tot helpende en vervolgens tot helpende plus. Kim Verbrugge: “Er zijn mensen die graag aan het werk willen, maar niet weten hoe ze die eerste stap moeten zetten. Deze aanpak zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers snel inzetbaar zijn en direct waarde kunnen toevoegen aan de zorgteams.”
Daarnaast heeft Laurens Thuiszorg dit jaar ook de routes onder de loep genomen. “Voorheen was het minimale deskundigheidsniveau voor thuiszorgmedewerkers niveau 2+, maar sinds een aantal maanden zijn er niveau 2 routes gecreëerd waardoor deze groep nu ook de kans krijgt om in de thuiszorg te werken. DNZB ondersteunt ons in het wervingsproces, hierdoor is de capaciteit van zorgverleners binnen Laurens Thuiszorg aanzienlijk vergroot, wat essentieel is gezien de verwachte uitstroom van personeel in de komende maanden”.
Sinds begin dit jaar werkt Laurens met één Elektronisch Cliënten Dossier (ECD), wat de uitwisseling van personeel vergemakkelijkt en de administratieve lasten vermindert. De integratie van één ECD voor zowel intra- als extramurale zorg maakt het mogelijk om medewerkers flexibel in te zetten. Kim Verbrugge legt uit: “We kunnen nu gemakkelijk iemand in de ochtend inplannen voor een wijkroute en in de middag voor een korte intramurale dienst.” Door de nieuwe ECD hoeven medewerkers en externe zorgprofessionals alleen nog maar de cliënttijd te registreren. “Dit geeft zorgverleners meer rust, ze zijn zeker van hun uren,” zegt Kim Verbrugge.
‘Het voelt vertrouwd, de transparantie is groot en alles is bespreekbaar.’
Rob Terlouw, capaciteitsplanner bij Laurens
Transparante communicatie en innovatieve oplossingen
De samenwerking tussen Laurens Thuiszorg en DNZB kenmerkt zich door een laagdrempelige en transparante communicatie. Rob Terlouw, capaciteitsplanner bij Laurens, licht toe: “Het voelt vertrouwd, de transparantie is groot en alles is bespreekbaar”. Deze open communicatie zorgt ervoor dat beide partijen elkaar maandelijks ontmoeten om rapportages te bespreken en verbeterpunten te identificeren. Deze nauwe samenwerking draagt bij aan het continue verbeterproces en de strategische planning van Laurens Thuiszorg.
Kim Verbrugge, teamleider bij Laurens Thuiszorg, benadrukt de innovatieve aanpak van DNZB: “Bij DNZB zijn ze heel innovatief, ze denken mee in hoe iets makkelijker en efficiënter kan.” Een treffend voorbeeld hiervan is de Nedap-koppeling, die sinds augustus een tweeweg synchronisatie heeft (lees artikel Nedap-koppeling). Dit bespaart planners veel tijd en vermindert handmatige fouten, wat leidt tot een hogere efficiëntie.
Duurzaam partnership
De samenwerking tussen Laurens en DNZB blijft zich ontwikkelen met het oog op de toekomst. Door bewust als partners samen te werken en duurzaam met elkaar in verbinding te staan, blijven beide organisaties gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor toekomstige uitdagingen!