Werken aan je imago als zzp'er in de zorg

Zzp’ers in de zorg liggen vandaag de dag onder een vergrootglas, ontzettend jammer en zeker niet terecht. Helaas bereikt ons regelmatig het bericht dat zzp’ers zich niet welkom voelen op afdelingen en binnen teams, dat is uiteraard geen leuke start van je dienst.

We willen samen met jou het imago van zzp’er in de zorg verbeteren. In dit artikel zoomen we in op hoe je zelf als zzp’er hier een bijdrage aan kan leveren en hoe je hier invloed op kan uitoefenen. Het opbouwen van een positief imago kan namelijk leiden tot betere samenwerkingen en een succesvolle carrière als zelfstandige in de zorg. Het is de perceptie die anderen hebben van jouw professionaliteit, betrouwbaarheid en kwaliteit van werk.

Binding met het team
Als zelfstandige zorgprofessional is het belangrijk om te streven naar binding met het team waarin je werkt. Hoewel je als zelfstandige misschien niet deel uitmaakt van het team, kan een goede samenwerking en verbondenheid met je collega’s bijdragen aan een positieve werkomgeving en betere zorgverlening. Je kunt dit bereiken door je gedurende een langere periode te binden aan een specifieke locatie of team.

Professionaliteit
Daarnaast is het als zzp’er belangrijk om professionaliteit uit te stralen in alles wat je doet. Zorg voor een verzorgd voorkomen, draag gepaste kleding en wees punctueel en betrouwbaar in je afspraken. Hiermee laat je zien dat je serieus bent over je werk.

Kwaliteit
Lever altijd hoogwaardige kwaliteit in je dienstverlening. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de zorgsector, zorg dat je bevoegd en bekwaam blijft en verbeter voortdurend je vaardigheden. Het leveren van kwaliteit is essentieel om vertrouwen op te bouwen en om jezelf te onderscheiden van andere zorgprofessionals.

Flexibiliteit
Flexibiliteit is een belangrijke eigenschap, elke zorgvraag is anders en vereist aanpassingsvermogen. Als zelfstandige in de zorg moet je bereid zijn om je aan te passen aan de behoeften van de zorgvragers. Dit betekent dat je openstaat voor verschillende diensten en werktijden, last-minute veranderingen en het omgaan met diverse zorgbehoeften. Flexibiliteit toont je professionaliteit en inzet om hoogwaardige zorg te bieden.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid is een essentiële eigenschap voor jou als zorgprofessional. Het houdt in dat je de behoeften en wensen van de zorgvragers centraal stelt en hierop inspeelt. Luister actief naar hun zorgen, vragen en feedback, en handel op een empathische en professionele manier. Klantgericht werken leidt tot tevreden opdrachtgevers, waardoor je reputatie als zzp’er in de zorg wordt versterkt.

Binding met het team, professionaliteit, kwaliteit, flexibiliteit en klantgerichtheid zijn sleutelwoorden om je als zorgprofessional te onderscheiden. Door te streven naar samenwerking, betrouwbaarheid en uitmuntende zorgverlening bouw je niet alleen aan een sterke reputatie, maar ook aan langdurige en waardevolle relaties met de zorgvragers.