- Gepubliceerd op: 22 februari, 2023

Een stressvrije zomerplanning in de zorg
Iedere zomer is het hard aanpoten in de zorg en het personeelstekort is dit jaar nog nijpender. Hoe krijg je genoeg mensen in de vakanties en vang je de piekdrukte op in jouw zorgorganisatie? Door proactief met de zorgplanning bezig te zijn! DNZB helpt je graag verder met drie handige tips.
1. Wees er op tijd bij
Het lijkt een open deur en toch zien we dat niet alle zorgorganisaties tijdig gaan zoeken naar zorgprofessionals. Door nu al te zoeken naar aanvullingen in jouw team zorg je voor rust en behoud je kwaliteit. Zorgprofessionals die flexibel werken vinden het vaak prettig om voor een langere opdracht bij een zorgorganisatie te werken. Maak samen met een accountmanager van DNZB een forecast voor de drukke maanden.
2. Optimale inzet door poulebeheer
Je zorgt in je team voor een optimale inzet als je zzp’ers voor een langere tijd aan je organisatie bindt. Bij DNZB zorgen we voor deze inzet met poulebeheer. De poule zzp’ers bestaat uit een mix van zelfstandige zorgprofessionals die zich voor (middel)lange termijn willen binden aan jouw organisatie of in willen springen bij ad-hoc aanvragen.
3. Spoed, spoed, spoed
Bij DNZB kunt je ook terecht wanneer je snel een zorgprofessional nodig hebt. Flexibele inzet is vaak onmisbaar wanneer er opeens iemand ziek is. Diensten die binnen twee weken worden aangevraagd, worden uitgezet in de spoeddienstpoule.
Samen de totale verwachte zzp-inzet zo optimaal mogelijk inrichten voor de zomer, zodat de zelfstandige zorgprofessionals bijdragen aan de continuïteit, kwaliteit en betaalbaarheid op de werkvloer.
Zo maken we samen de zorg beter! Neem contact op voor de mogelijkheden.
Een hechte samenwerking
“De huidige complexiteit en krapte in de arbeidsmarkt, vragen meer dan een klant-leverancier relatie.” Zo geven Mark Bonder, Manager PlanFlex bij Laurens en Susan van Tilburg, regiodirecteur bij DNZB aan. “De grote uitdagingen die er zijn in het vinden en behouden van het juiste personeel, vergen een strategisch partnership. Naast het optimaal inzetten van de beschikbare zorgcapaciteit door integratie van de wederzijdse processen, hebben we de kansen onderzocht op het gebied van automatisering. Dat heeft geleid tot deze mooie vervolgstap in onze samenwerking; de koppeling tussen Ons/Nedap en MijnDNZB.”
De koppeling had niet tot stand kunnen komen zonder een hechte samenwerking tussen de beide partijen. Kim Dijkxhoorn, teamleider PlanFlex Thuiszorg bij Laurens: “We hebben de afgelopen jaren veel tijd geïnvesteerd in het optimaliseren van de samenwerking en relatie met DNZB. De collega’s van DNZB sluiten bijvoorbeeld altijd aan bij ons plannersoverleg. Samen kijken we dan wat er goed gaat en wat er beter kan.” Kayleigh Mulders, accountmanager bij DNZB, vult aan: “Van beide kanten is er altijd heel veel transparantie geweest, waardoor zo’n hechte samenwerking daadwerkelijk mogelijk was. Zonder die transparantie hadden we de koppeling niet kunnen realiseren.” Kim vult aan: “We zien elkaar niet als externe partij, maar gewoon echt als collega’s. We willen allemaal het beste voor onze collega’s, de zzp’ers en de mensen aan wie we zorg verlenen. De koppeling levert voor verschillende partijen een enorme tijdswinst op en benadrukt hoe goed en hecht onze samenwerking is. We zijn onwijs blij dat we dit met DNZB hebben kunnen doen.”
Een grote stap vooruit voor de zorg
DNZB en Laurens Thuiszorg zijn de eerste organisaties in de zorg met een dergelijke koppeling van deze systemen. De koppeling gaat de samenwerking wat beide partijen betreft alleen nog maar beter maken. Kayleigh: “Voorheen waren zowel de planners van Laurens als de planners van DNZB veel tijd kwijt aan het overtypen van de openstaande diensten. Deze moesten allemaal handmatig aan elkaar worden doorgegeven, zodat ze uiteindelijk terecht konden komen bij de zzp’ers, die zich dan weer konden inschrijven voor diensten. Door het automatiseren van al dit werk wordt de foutmarge hierin heel veel kleiner en kunnen de planners onderling vooral contact hebben over de kwaliteit van de zorg in plaats van de administratieve rompslomp.”
De koppeling met Ons/Nedap is voor DNZB ook een teken dat dit met meerdere zorginstellingen kan. Kayleigh vertelt hierover: “Deze koppeling levert ons een enorme tijdswinst op, maar laat ook zien dat dit voor meerdere organisaties kan werken. De livegang van de koppeling op 19 april markeert echt een start van een nieuwe manier van werken. We zijn ervan overtuigd dat dit niet alleen een enorm voordeel biedt voor Laurens en DNZB, maar ook voor andere zorginstellingen in het hele land.”
En nu aan de slag!
Bij de livegang van de koppeling houdt het natuurlijk niet op. Kim: “Na de livegang gaan we pas echt van start. Dan is het zaak dat we goed blijven evalueren en goed in contact blijven.” Kayleigh is het daar roerend mee eens. “We blijven de koppeling doorontwikkelen, zodat we meer tijd kunnen steken in het contact met Laurens en de zzp’ers.” Want dat is uiteindelijk waar beide partijen voor gaan: processen automatiseren en optimaliseren, zodat er meer tijd kan worden gestoken in het waarborgen van betaalbare en kwalitatief hoogstaande zorg!