Het blijkt dat er veel onduidelijkheden zijn met betrekking tot de klachtenregelingen en wat er door de Wkkgz per afgelopen januari is veranderd. Daarom hebben wij alles nog even op een rijtje gezet:

Doel van de wet
Het doel van de Wkkgz is om de rechtspositie van een cliënt te verbeteren. Klachten over een zorgverlener moeten beter én sneller aangepakt worden, vindt de overheid. Bovendien moet de nieuwe wet de drempel verlagen voor een patiënt om een klacht in te dienen over een zorgaanbieder.

Verplichtingen
Belangrijke punten die in de Wkkgz staan:

De patiënt heeft recht op informatie over de prestaties van zorgaanbieders
Medische missers moeten verplicht gemeld worden aan de patiënt
Zorgaanbieders zijn verplicht om referenties te checken van nieuwe zorgverleners die bij hen komen te werken

Van huisartsenpraktijk tot zelfstandig psycholoog; voor álle zorgaanbieders is er iets veranderd. Zo ben je als zzp’er per januari 2017 verplicht om:

Een klachtenregeling in te stellen
Een klachtenfunctionaris in te schakelen
Aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie.

Klachtenfunctionaris
Jouw cliënten moeten met hun klachten terecht kunnen bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die helpt met advies, het formuleren van de klacht en het zoeken naar een oplossing. De achterliggende gedachte van de wet is om problemen te verhelpen zonder dat daar een tuchtcollege of geschillencommissie aan te pas hoeft te komen. Belangrijk om te weten: je hebt als zorgaanbieder zes weken de tijd om een klacht af te handelen.

Geschilleninstantie
Mocht het probleem dan niet worden opgelost, dan biedt de nieuwe wet de cliënt de mogelijkheid om naar een onafhankelijke geschilleninstantie te stappen. Deze beoordeelt of de klacht gegrond is. De instantie doet binnen zes maanden een uitspraak. Die uitspraak is bindend. De geschilleninstantie kan een schadevergoeding toekennen van tot wel 25.000 euro.
Als zzp’er moet je vanaf 1 januari 2017 aangesloten zijn bij een geschilleninstantie. Deze moet erkend zijn door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

WKCZ
De Wkkgz is een soort update van twee verouderde wetten. Namelijk de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ) en de Kwaliteitswet zorginstellingen. De WKCZ komt uit 1995 en sloot niet meer aan op de wensen en behoeften van cliënten. Veel patiënten vonden namelijk dat de afhandeling van klachten onder de vlag van de WKCZ te lang duurde. Ook gaven ze aan dat de klachtencommissies vaak partijdig waren.

Bron: Solopartners